‘De Haarlemmerstraat: één kilometer koopplezier, maar iets simpels als een appel kun je er niet kopen,’ schreef ik drie jaar geleden op deze plek. Het winkelaanbod in Leiden houdt de gemoederen nog altijd bezig en… we hebben er weer een twistappel bij! Want terwijl de één een gat in de lucht springt nu er plannen circuleren waarin sprake is van een Leids filiaal van de Bijenkorf, ziet de ander de mogelijke komst van het warenhuis juist als een bedreiging voor de kleine winkelier in de binnenstad.
Ooit speelde textielstad Leiden een toonaangevende rol in de Europese lakenindustrie, maar intussen telt onze stad geen enkele stoffenwinkel meer. Wie op zoek is naar een naaimachine zal in Leiden – een goedkoop instapmodelletje van Japanse makelij in de vitrines van de Kijkshop daargelaten – niet slagen en vorig jaar moesten we met lede ogen toezien hoe het landelijke distributiecentrum van H&M van Room- naar Hamburg verhuisde. En dus was mijn aandacht gewekt toen ik vorige week op Sleutelstad.nl de kop ‘Goeie mode komt voortaan uit Leiden’ las. Had Leiden de draad weer opgepakt?
Het artikel bleek te gaan over de aan de Amphoraweg neergestreken webwinkel Goeiemode.nl. In de vorm van een flashsale brengt deze webshop voor een appel en een ei dagelijks twee modieuze wannahaves aan de man (m/v). Laten nu juist webwinkels de grootste bedreiging voor het winkelaanbod van steden als Leiden vormen. De meeste cd-winkels zijn al verdwenen, boekwinkels en reisbureaus hebben het zwaar en de kans is groot dat de nu nog in groten getale aanwezige schoenwinkels de volgende slachtoffers van de niet te stuiten e-commerce worden. De consument moet zijn stoel weer uit en de stad weer in, en misschien is juist een Bijenkorf dan wel de appel die hem (m/v) daartoe weet te verleiden.