De Leidse Sint kreeg de zak, en ook Piet kon het dak op. De Goedheiligman had toen hij Leiden vorig jaar bezocht in al zijn goedheiligheid tussen neus, baard en lippen door iets in de microfoon gemompeld over een actie voor de Voedselbank bij de Digros. Dat was Miss Intocht, Monique Lasschuyt, in het verkeerde keelgat geschoten. Lasschuyt, die de intocht namens de Leidse ondernemers organiseert, is namelijk wars van commercie, en dus bliezen deze Sint en Piet na jaren trouwe dienst kleurloos de aftocht. Dag Sinterklaasje!
‘Hallo Jumbo!’ stond er op de tientallen ballonnen die het plein bij de Beestenmarkt in afwachting van een nieuwe Sint geel kleurden. De kinderen zwaaiden met Bart Smit-vlaggetjes en droegen Pietenmaskers van McDonald’s. Intussen vond Lasschuyt alles weer even leuk en spannend. Tenminste, dat herhaalde ze tot vervelens toe, maar geen moment wekte ze de indruk dat ze zelf enige lol beleefde aan haar twintigste intocht. Spannend werd het nog wel, want de Blauwpoortsbrug weigerde dienst. Waar het Sinterklaasjournaal zich jaar in, jaar uit in bochten wringt om nieuwe hindernissen voor Sinterklaas te bedenken, gaat in Leiden de brug op het moment suprême gewoon écht niet open.
En dus maakte de Sint zijn intocht dit jaar in een lullige rubberboot. ‘Leuk!’ vond Lasschuyt, ‘én spannend!’ Toen Sinterklaas daarna, onzichtbaar voor de meeste kinderen, in een leuk noch spannend en bovenal nauwelijks te verstaan onderonsje met de burgemeester over bestratingswerkzaamheden in Spanje begon, was ik er klaar mee. Laat de weigerende brug een signaal zijn: bereid volgend jaar een keer iets voor, neem de kinderen serieus en vertrouw al improviserend niet opnieuw op weer datzelfde Grote Draaiboek. Misschien wordt het dan eens een keertje écht leuk en spannend.
In de Hengelose Hasseler Es kwam de goedheiligman aan in een opgedofte legerjeep. Origineel, maar niet echt doeltreffend.
De sint van vorig jaar ging een brug te ver. Dié fout wilde deze niet maken…
Ik vond het wel spannend in dat lullige rubberbootje, water stond tot de rand.
Met een klein golfje of beetje pech waren we volgelopen, en dat is wel leuk voor het publiek. Niet voor mij natuurlijk.
De commercie bederft op alle fronten dit kinderfeest. Erg jammer !!
Iemand die al 20 jaar vol overgaven een intocht organiseert verdient met een mega boeket in het zonnetje gezet te worden en niet het slijk gehaald te worden. Ik vind alle negatieve publiciteit rond deze intocht ronduit SCHANDALIG !
Hellsangel,
Wat een hoop onware verhalen over deze intocht.Deze mevrouw organiseert al meer dan 20 jaar belangeloos en vrijwillig de intocht. Zij verdiend hiervoor een standbeeld + hele grote schouderklop. Zij heeft deze onzinshit niet verdiend! Ik was bij de intocht samen met mijn 2 dochters, deze hebben nog nooit zo’n leuke dag gehad.
Zo’n intocht als deze kom je nergens anders tegen. Die reclamebalonnen en vlaggetjes werden opeens door medewerkers van de jumbo zelf en mcdonalds uitgedeeld, hier kon de organisatie toch helemaal niets aan doen!
Meestal gaan we naar de intocht in Oegstgeest, maar dit jaar waren we voor het eerst in Leiden. Het was een teleurstellende ervaring: rommelig, en zoals u in uw column al schrijft niet leuk. Mijn kleinzoon vroeg zelfs of we niet naar huis konden gaan. Met vriendelijke groet, Richard van Hoven.