Het is Leids blauw, Leidse kaas, Leidsche Rijn, Leidse Glibber en Leidschendam. Het is de Leidse fles, de Leidse Bijbelvertaling, de Leidse Schouwburg, de Leidse Hout, de Leidse r, de Leidse balpenmoord en de Leidsestraat. Het is het Leidsch Dagblad, het Leids Nieuwsblad, het Leids Cabaret Festival, het Leids Universitair Medisch Centrum, het Leids Dictee, het Leids kwartiertje en het Leidseplein. Het zijn de Leidse Sleuteltjes, de Leidse Onderwijs Instellingen en de Leidse Lakenfeesten. En het was het Leids Academisch Kunstcentrum.
Maar, beste mensen die namens de gemeente Leiden, het Centrummanagement en Leiden Marketing verantwoordelijk zijn voor het promotiemateriaal rond de opening van de nieuwe parkeergarage bij de Morspoort. Het is natuurlijk goed dat jullie de bezoekers van het met rasse schreden naderende Feest der Feesten wijzen op de mogelijkheid om op 2 en 3 oktober in deze garage te parkeren – gratis en voor niets zelfs! Maar dat jullie het op posters en in advertenties hebben over ‘Leids Ontzet’, dat is minder goed. Dat is zelfs slecht, of ‘ontzettend slecht’, als u van woordspelingen houdt. Want het moet natuurlijk Leidens Ontzet zijn. LEIDENS Ontzet.
Waarom? Nou, daarom! Ik zou me er zelfs met een ‘Leids Jantje’ van af kunnen maken door te zeggen: ‘Omdat dat gewoon zo is!’ Elke rechtgeaarde Leidenaar – van Kooi tot Mors en van Pieterskerk- tot Stevenshof – zegt Leidens Ontzet, net als de Dikke Van Dale trouwens (ook ooit Leids). Alleen boeren, buitenlui en import-Leidenaars hebben het over Leids Ontzet. En jullie willen toch niet de indruk wekken dat jullie geen echte Leidenaars zouden zijn? Toch?! Dus: do as the Leidenaars do, do it the Leiden way. Of in het Nederlands: bewandel de Leidse weg. Want Leidens weg, dat klinkt ook weer zo eigenaardig…