Vorig jaar rond deze tijd begonnen rond de Beestenmarkt de voorbereidingen voor de komst van het Glazen Huis. Leiden liet zich tijdens deze zeer succesvolle editie van Serious Request van zijn beste kant zien en plukte daar ook de vruchten van: bij horeca en middenstand werd door bezoekers van het evenement zo’n 5 miljoen euro besteed. De sfeer en de saamhorigheid waren fantastisch. Om met wethouder De Haan te spreken: ‘Ik wou dat we die konden inblikken, om dat blik af en toe weer open te kunnen trekken.’
Leiden had zichzelf op de kaart gezet, concludeerde ik na afloop van de 3FM-actie hoopvol. En verbeeldde ik het me maar, of stonden er bij molen De Valk deze zomer echt meer toeristenbussen geparkeerd dan in voorgaande jaren? Het was twee weken geleden dus best een blikopener toen ik – terwijl ik me op het prachtige Lefkas een weekje liet onderdompelen in de spreekwoordelijke Griekse gastvrijheid – op mijn smartphone las dat het met de gastvrijheid van onze stad belabberd gesteld is. In een jaarlijks onderzoek van onder meer VVV Nederland kukelden we in de top 21 van grootste gemeenten zelfs van een 12e naar een 17e plek.
De 381 ondervraagde toeristen toonden zich op zijn best ‘tevreden’ en op geen van de 27 belichte aspecten scoorde Leiden een top 3-positie. Slechts de historische gebouwen, het aanbod van horeca en cultuur en de bereikbaarheid met het OV sprongen er in positieve zin uit, zo las ik, weer terug uit Griekenland, in het rapport – terwijl ik me, o ironie, noodgedwongen in een bomvolle lijnbus bevond omdat er meer dan een week geen treinen reden tussen Leiden en Schiphol. Het kan altijd beter. Een verbeterpunt waar u en ik zélf mee aan de slag moeten, is de vriendelijkheid op straat. Zullen we komende zomer dat blik van De Haan maar eens opentrekken?