In de levensmiddelenbranche mag sinds Albert Heijn zijn prijzen verlaagde dan een prijzenoorlog woeden, de ontwikkelingen rond de supermarkten in Leiden hebben meer weg van een uit de hand gelopen stoelendans. De C1000 in de Kopermolen werd onlangs omgetoverd tot een Hallo Jumbo, en de Dekamarkt op het Levendaal maakte plaats voor een Digros. ‘Kom feestwinkelen aan de Levendaal,’ werd vlak voor de opening in een paginagrote advertentie het schap nog enigszins misgeslagen.
Maar daarmee zijn we er nog niet, want ook Albert Heijn ontvouwde zijn plannen. Voor een ruimere en beter gesorteerde winkel aan de Hooigracht bijvoorbeeld, maar ook – en dat is opzienbarender – voor een geheel nieuw filiaal in hartje centrum, met ingangen aan de Breestraat en de Botermarkt. Het lijkt me slecht nieuws voor de Spar aan de Mare, maar tegelijk is een volwaardige AH denk ik een aanwinst voor de binnenstad. Al heeft het natuurlijk ook wel iets eigenaardigs: een supermarkt die per auto volslagen onbereikbaar is. Wellicht ter compensatie krijgt deze nieuwe Appie wel een fietsenkelder.
Zelfs de Aldi deed van zich spreken. Nu het zo goed als vaststaat dat er een ondergrondse parkeergarage voor de deur komt, verklaart Aldi te overwegen de Garenmarkt te verlaten. Behalve de boodschappen blijken ook de argumenten van Aldi aan de goedkope kant: ‘Onze klanten zijn niet bereid te betalen om te parkeren,’ lichtte de directie de mogelijke sluiting toe. Alsof parkeren op de Garenmarkt nu gratis is. Met € 2,40 per uur is de Aldi-klant die voor de deur parkeert zelfs 20% duurder uit dan wie zijn auto in de huidige Hoogvliet-garage aan de andere kant van de straat zet! En daarmee hebben we alle supermarkten wel zo’n beetje gehad. Ik ga boodschappen doen, als mijn grootgrutter er tenminste nog zit.