On-Leids. Dat is het eerste woord dat in me opkwam toen ik vorige week de expositie Global Imaginations in de Meelfabriek bezocht. Het monumentale fabriekscomplex kende ik al van diverse Monumentendagen, maar voor wie het nog nooit van binnen heeft gezien moet de combinatie van moderne, mondiale kunst en een industriële setting ronduit overweldigend zijn. En of het nu je smaak is of niet, de geëxposeerde werken getuigen van oorspronkelijke inzichten en stemmen bijna zonder uitzondering tot nadenken.
Global Imaginations werd samengesteld met de 440ste verjaardag van de Universiteit Leiden in gedachten. De universiteit zet onze stad wereldwijd op de kaart, maar heeft diezelfde wereld tegelijkertijd als onderwerp van studie. Een uitstekende kapstok dus, waarmee de samenstellers alle kanten op konden. Letterlijk. Van de VS tot Australië en van Ghana tot China, de contemporaine kunst is uit alle windstreken afkomstig. De vlag die is opgebouwd uit de vlaggen van alle volkeren ter wereld en die in alle communicatie rond Global Imaginations terugkeert, dekt de lading dan ook volkomen.
De zuiveringsinstallatie die de bezoekers in staat stelt een heus glaasje versgetapt Zijlsingelwater te drinken haalde de media al, maar is zeker niet het interessantste object dat in en rond de verschillende gebouwen te zien is. Een enorme slinger die zijn sporen achterlaat in een hoop zand behoorde tot mijn favorieten. En hoewel audiovisuele kunst allesbehalve mijn kopje singelwater is, vond ik de immense projectie van de Hongkongse kunstenaar Tsang Kin-Wah op de vloer van de bovenste verdieping van het ketelhuis enorm indrukwekkend. Gaat dat zien, gaat dat zien! Het kan nog tot en met 4 oktober. Behalve op 3 oktober dan, want hoe werelds en on-Leids ook, ook globalisering kent zijn grenzen!