15 km/u

Vorige week nam ik de bus. Dat mag in de krant, want dat doe ik echt zelden in mijn eigen Leiden. Buienradar liet me echter weinig keus. De buschauffeur was van het type ‘gas op die lolly’, en voor ik het wist had ik mijn bestemming bereikt. Toeval of niet, nog diezelfde avond las ik dat de buurtvereniging Pieters- en Academiewijk bij wethouder Strijk zijn beklag had gedaan over te hard rijdende chauffeurs op de Breestraat.

De afspraak tussen Arriva en de gemeente is dat bussen daar maximaal 15 kilometer per uur mogen rijden, en die snelheid wordt stelselmatig overschreden. Chauffeurs die op hun rijgedrag werden aangesproken, zouden schouderophalend geantwoord hebben dat ze de wet niet overtreden. Volgens mij is dat onzin, want aan beide zijden van de Breestraat staan borden die niets aan duidelijkheid te wensen overlaten. De vraag waaróm zij dan te hard rijden, laat zich verrassend eenvoudig beantwoorden.

Wie de haltetijden van de bussen bestudeert – en dat hoeft u niet meer te doen, want dat deed ik al voor u -, zal zien dat de meeste buschauffeurs welgeteld vier, en op een paar lijnen zelfs maar drie minuten hebben om van halte Steenstraat naar halte Korevaarstraat te rijden. De afstand tussen die twee haltes is exact 1100 meter. Zou de bus in één keer doorrijden en dus niet stoppen bij het Stadhuis, dan zou gemiddeld 16,5 km/u moeten worden gereden. Voor 300 meter van de route geldt weliswaar geen snelheidsbeperking, maar ook daar is het nu niet bepaald lekker doorkachelen. Kortom: als de chauffeurs zich op de Breestraat aan de maximumsnelheid zouden houden, zou elke bus vertraging oplopen. En dus kan Robert Strijk in zijn aangekondigde gesprek met Arriva maar één ding doen: aandringen op een aanpassing van de dienstregelingen. Ik ben benieuwd hoe snel dát gaat.

1 reactie

Opgeslagen onder Column

Een Reactie op “15 km/u

  1. 15km/h is behoorlijk langzaam, een groot deel van de fietsers gaat daar 20 of sneller en 20 zou ik dan ook een stuk reeeler vinden voor de bus. Het lijkt een soort kruising tussen een fietsstraat en shared-space. Op een fietsstraat geldt 30 voor het autoverkeer dat te gast is, waarbij vaak maar 20 wordt gehaald omdat er langzamere fietsers voor hen rijden. Op een fietsstraat is het de bedoeling dat de wandelaars aan de kanten op trottoirs lopen. Hier is dat volgens mij ook het geval. Bij shared space mogen wandelaars gewoon middenop lopen zoals in Alkmaar op de Laat. Ook daar rijden bussen en die gaan ook zo ongeveer een kilometer of 15. Maar dat zijn wel veel minder bussen, alleen een stadsbus. Misschien moet in Leiden voor een aantal doorgaande bussen een andere route worden gezocht waar ze sneller kunnen en minder overlast veroorzaken. Want wees eerlijk het is er krap als 2 bussen elkaar moeten passeren.

    Ik vraag me overigens af of de kilometertellers van een bus een goede snelheid aangeven in het gebied tot 20km/h. Mijn fietstellertje van 3,95 wijkt maximaal een halve procent af, maar zo’n busding zou er wel eens 5 of meer kilometer naast kunnen zitten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s