Heimwee en verlangen

Opeens bekroop het me: heimwee naar de Lakenhal. Naar het even naar binnen glippen met mijn Museumkaart voor een snelle inspectieronde langs de vertrouwde opstelling, om dan toch altijd weer nieuwe dingen te ontdekken in de schilderijen die ik er al jaren weet te hangen. Toen ik begin deze maand langs het gesloten pand aan de Oude Vest liep, realiseerde ik me voor het eerst dat het museum zoals ik dat al sinds mijn kinderjaren ken, nooit meer terugkeert.

‘Het laatste oordeel’ (1527) van Lucas van Leyden is zo’n vertrouwd schilderij. De Nachtwacht van de zestiende eeuw wordt het wel genoemd. Als kind bezorgde het rechterpaneel me nachtmerries. Het was een bijzondere ervaring om dit drieluik nu terug te zien in de Eregalerij van het Rijksmuseum, vlakbij de échte Nachtwacht. ‘Te gast uit Leiden | Our guest from Leiden’ staat er op de grijze muur naast het uitgeleende Leidse altaarstuk.

Van een afstandje keek ik toe. Busladingen gejaagde Aziaten, de ene snelle selfie na de ander. In Amsterdam wordt de triptiek dagelijks door meer bezoekers bewonderd dan in Leiden in een maand, schatte ik in. Leuk voor Lucas! Elders in het Rijks trof ik nog een werk uit de Lakenhal aan: ‘Bloemen en bladeren’ (1888) van Floris Verster. Dit doek stemde als altijd weemoedig, maar tegelijk maakte het gevoel van heimwee plaats voor verlangen naar de lente van 2019 en de opening van het nieuwe museum. Hierin zal ook een ereplaats zijn ingeruimd voor de pas aangekochte ‘Contra-compositie VII’ (1924) van Theo van Doesburg. Zaterdag was deze nieuwe aanwinst voor het eerst te zien in de Burgerzaal van het Stadhuis, waarna ook dit doek tijdelijk naar Amsterdam verhuist. In het kader van ‘rust is je redding’ (rust zacht, Aad!): zullen we het daar volgende week nog even rustig over hebben?

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Column

Geef een reactie

