Winterslaap

Ik voelde me vorige week in Trianon een beetje een vreemde eend in de bijt. Om kwart over zeven ’s ochtends al (die bijt was van zichzelf dus ook al aan de curieuze kant) zat ik er met mijn 3D-bril op mijn neus klaar voor de voorlaatste Star Wars-film, drie uur later ging aansluitend ‘The Last Jedi’ in première. En ik heb helemaal niets met Star Wars. Nou ja, Darth Vader deed nog wel een belletje rinkelen, maar die bleek intussen hartstikke dood. Dus daar zat ik dan, tamelijk clueless, tussen de die-hard fans die reikhalzend uitkeken naar de achtste episode.

Waarom, vraag u zich nu misschien af. Nou ja, eigenlijk ‘omdat het kon’. Ik was die woensdag toch vrij én ik heb sinds oktober een Cineville-pas, waarmee je in Leiden bij Trianon en het Kijkhuis onbeperkt naar binnen kunt. De afgelopen maanden zag ik zo behoorlijk veel films, ‘omdat het kon’. Soms had ik die ook heel goed kunnen missen, maar er zaten ook onverwachte pareltjes tussen. De beide Star Wars-films bleken vorige week in elk geval de moeite waard, al viel ik ondanks de fraaie special effects en de gevechten op leven en dood tussen The Resistance (goed volk) en The First Order (real bad motherfuckers) toch een paar keer bijna in slaap – maar dat was vooral te wijten aan het vroege tijdstip.

Wat zeker met het tijdstip te maken heeft, is de korte winterslaap die deze krant de komende twee weken houdt. De feestdagen komen er weer aan, dus is dit de laatste column van dit jaar. Als u in de kerstvakantie nog een mooie film wilt zien, maar niet van Star Wars houdt, kan ik u ‘Coco’ warm aanbevelen (zakdoekjes mee!), maar ook zonder bezoekje aan een van de Leidse bioscopen komt u de komende twee weken vast wel door. Ik wens u heel mooie kerstdagen en alvast het allerbeste voor 2018. May The Force be with you!

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Column

Plaats een reactie